Verantwoordelijk toerisme: een nieuwe manier van zinvol ondernemen

Duurzaamheid had vroeger een hoog geitenwollensokkengehalte maar het saaie imago vervaagt langzaam. Het past meer en meer in de bewuste levensstijl die veel mensen tegenwoordig hebben. Goed nieuws voor touroperators die ernaar streven hun aanbod zo groen mogelijk te maken. In deze blog leg ik uit waarom het nu de perfecte tijd is om te wedden op verantwoordelijk toerisme.

Wat betekent duurzaamheid vandaag de dag?

Het woord duurzaamheid is niet nieuw, de duurzaamheid zoals we die kennen is ontwikkeld tijdens de Brundtland-commissie in 1987, waar ze probeerden een manier te vinden om ecologie en welvaart te harmoniseren. Ze deden dit door een combinatie van milieu-, sociale en economische belangen on de wereld ontwikkelingsagenda te plaatsen en het te definiëren als een ‘ontwikkeling die voldoet aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’.

Of, eenvoudiger gezegd: ze creëerden een manier van werken die rekening houdt met de lokale bevolking, lokaal erfgoed en de natuur, zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen van bedrijven om winst te maken. Dit alles om een gezonde wereld te garanderen voor toekomstige generaties.

Verantwoordelijk toerisme: een nieuwe manier van zinvol ondernemen

Wat is er veranderd?

In de afgelopen decennia is er veel veranderd en het duurzaamheidsconcept is praktisch geïntegreerd in de moderne zakenwereld, zo ook in de toeristische sector. Deze ontwikkeling werd geboost door de introductie van de Sustainable Development Goals (SDG’s) door de VN, als een hoeksteen om toekomstige economische en bedrijfsgroei veilig te stellen door armoede te elimineren en tegelijkertijd het milieu te beschermen.

Hoewel de definitie van duurzaamheid zoals die in 1987 werd gecreëerd ons enige aanwijzingen geeft, blijft het een term met ontelbare perspectieven, interpretaties en benaderingen die per bedrijf verschillen. Concepten zoals ecotoerisme, groen toerisme, verantwoord toerisme, eerlijk toerisme en meer vonden allemaal hun weg naar de toeristische sector. Dit is een logische ontwikkelingen, maar maakte het ook lastiger. Wat is nou de beste definitie en aanpak, en wie moeten we geloven? Hoe meer definities, hoe groter de kans op onduidelijkheid. Dit maakt dat iedereen de duurzaamheidstitel voor het oprapen ligt, omdat iedereen kan beweren dat hij het juiste doet. Maar wie is eigenlijk echt duurzaam?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Persoonlijk ben ik geen fan van het woord duurzaamheid, en ik weet dat veel mensen het hier met mij eens zijn. Het concept is te breed, te vaag en uiteindelijk hebben we een punt bereikt waarop zowel de toerisme industrie als de reizigers geen idee hebben wie echt duurzaam is. In plaats daarvan geef ik de voorkeur aan het begrip verantwoord toerisme, dat officieel wordt gedefinieerd als ‘een verplichting hebben om iets te doen, of voor iemand zorgen als onderdeel van iemands baan of rol’. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor bedrijven. We hebben touroperators nodig met gezond verstand, het vermogen correct te handelen, de bereidheid om bij te dragen aan de SDG’s en te zorgen voor de lokale bevolking en het milieu.

Wat is het voordeel voor touroperators?

Nu duurzaamheid de norm begint te worden, moeten bedrijven verantwoordelijkheid nemen en duurzame strategieën toepassen die op lange termijn waarde creëren voor de lokale bevolking en de reizigers. Als ze dat niet doen, zullen ze worden ingehaald door bedrijven die het wel doen, zo simpel is het.

“Door nu niet duurzaam te werken, saboteer je in wezen je toekomstige zelf”

Het is daarom verstandig om verantwoordelijker te gaan werken en om de lokale bevolking te betrekken in je activiteiten. Zij zijn diegene die jouw toeristen alles kunnen vertellen over de bestemming, de oude tradities en ook de flora en fauna. Zij zijn diegene die jouw reizigers van de gebaande paden kunnen leiden. Door zorg te dragen voor het lokale erfgoed en de natuur van de bestemming, draag je bij aan het behoud ervan. Hiermee kun je dezelfde bestemmingen in vergelijkbare omstandigheden aanbieden aan de volgende generatie. Door nu niet duurzaam te werken, saboteer je in wezen je toekomstige zelf.

Tips om te beginnen

Hopelijk heb je ik je overtuigd van de noodzaak om MVO op te nemen in je producten en diensten. De volgende stap is om je eigen bedrijf te evalueren om te kijken waar je kunt verbeteren. Betaal je de lokale werknemers een eerlijk salaris? Koop je eten lokaal in? Maak je je reizigers bewust van het probleem van single-use plastic? Heb je manieren geïmplementeerd om single-use plastic afval te verminderen? Draag je bij aan natuurbehoud? Zijn er mogelijkheden voor hernieuwbare energie? Informeer je jouw rezigers over je MVO-bedrijfsvoering?

Certificering

Bovenstaande vragen zijn slechts een kleine selectie van duurzame basisstandaarden die een grote impact hebben op je bedrijfsactiviteiten. Als je de duurzaamheidspraktijken naar een hoger niveau wilt tillen, raad ik je aan om je bedrijf te certificeren. Een certificeringsschema evalueert de duurzaamheidspraktijken, ondersteunt bij het implementeren van een nog duurzamere werkwijze en fungeert als een verificatie door derden naar de toerisme industrie en je reizigers.

Geïnteresseerd in een duurzaamheidsevaluatie, ondersteuning bij het creëren van duurzame werkwijzen of ondersteuning bij het certificeren van je bedrijf?

Samenwerken met Fair Sayari