Hoe ontwikkel je community-based toerisme?

Community-based toerisme is een vorm van toerisme waarbij de lokale bevolking toeristen uitnodigen in hun gemeenschap om ze een kijkje te geven in hun cultuur en dagelijks leven. Het is een vorm van toerisme waarmee reizigers in nauw contact kunnen komen met de lokale bevolking die zij bezoeken.

Reizigers kunnen de diversiteit van een andere cultuur ervaren en interactief kennis maken met de lokale bevolking. Denk aan homestays, boerderij bezoeken, samen koken en knutselen, verhalen vertellen, een rondleiding door het dorp en meer activiteiten die inzicht geven in hun dagelijkse leven.

Deze activiteiten vormen de basis voor meer bewustzijn en kennis van een andere cultuur, de overtuigingen en sociale normen. Dit is wat we nodig hebben als we een toekomstbestendige toerisme sector willen creëren waarin we de lokale cultuur én natuur ondersteunen voor toekomstige generaties!

Hoe ontwikkel je community-based toerisme? title=

De vraag is er al!

Community-based toerisme is een veelbelovend segment omdat steeds meer reizigers op zoek zijn naar unieke en authentieke ervaringen. Ze zijn ook bereid meer geld uit te geven aan deze activiteiten, vooral als dit de lokale bevolking ten goede komt. Het is al snel een groeiende nichemarkt en meer en meer reizigers zijn geïnteresseerd in het leren over de lokale bevolking en om ze echt te leren kennen.

Volgens het trendrapport van Responsible Travel is de betrokkenheid van reizigers bij de lokale bevolking enorm toegekomen. 55% van de 1405 respondenten heeft aangegeven actief bij te dragen aan het welzijn van de lokale bevolking. Dit is een geweldige groei en nu moeten we als toerisme sector zorgen dat we het ook kunnen aanbieden!

De voordelen van community-based toerisme

Naast het feit dat je grote waarde toevoegt aan je bedrijf door je klanten unieke ervaringen aan te bieden kun je als het goed doet, een enorme positieve impact en veranderingen creëren voor de lokale bevolking. De toerisme sector bevindt zich in de perfecte positie om meer mensen aan een baan te helpen en om de lokale bevolking een platform te geven om hun cultuur en geschiedenis te delen.

Waardeer mensen boven winst en ondersteun de lokale bevolking! Communities die betrokken zijn bij community-based toerisme zijn sterk, veerkrachtig en uitermate bereid om hun cultuur te laten zien aan reizigers. Tijdens het proces zijn ze in staat zowel de impact als voordelen van toerisme te beheren door hun zelfbestuur, economische alternatieven én hun traditionele manier van leven te versterken.

Hoe ontwikkel je community-based toerisme?

Het concept van community-based toerisme klinkt goed en voegt grote waarde toe aan je bedrijf. Maar hoe ontwikkel je een uniek, off the beaten track én lokale ervaring aan voor je reizigers? Hoe zet je jezelf op de kaart als duurzame reisorganisatie en hoe creëer je daarbij positieve impact? Het komt allemaal neer op de volgende zes stappen.

Hoe ontwikkel je community-based toerisme? title=

Stap 1: Maak contact met de lokale bevolking

Eerst moet je bepalen of de lokale community waarmee je wilt werken wel zin heeft in verandering. Willen ze reizigers thuis uitnodigen en willen ze hun tijd besteden aan het geven van kookles? Als ze verandering willen, heel goed!

Nu kun je beginnen met uitzoeken wat de community kan én willen aanbieden. Wat is uniek aan hun cultuur en wat willen ze zelf graag delen? Het is heel erg belangrijk om de community inspraak te geven in de beslissingen en de ontwikkeling van de nieuwe producten. Uiteindelijk zijn zij degenen die het product maken, jij geeft ze alleen de mogelijkheid en ondersteuning.

Stap 2: Train ze in het toerisme

Als de lokale community bereid is om reizigers te ontvangen is het van essentieel belang dat zij worden voorbereid en opgeleid. Omgaan met reizigers van een andere cultuur kan lastig zijn en het is belangrijk dat de community weet wat hun te wachten staat, hoe ze hun leven kunnen laten zien en hoe ze het beste kunnen communiceren.

Als dit niet goed wordt gedaan, kan het gebrek aan begrip van toerisme en de impact ervan, leien tot onevenwichtige communities die worden gevoed door jaloezie en rivaliteit. Het kost tijd voor lokale communities om een toerisme cultuur te ontwikkelen. Dit kan het beste worden gedaan door workshops te organiseren die hen praktisch voorbereiden op hun nieuwe baan.

Stap 3: Creëer coöperatief eigendom

Het succes van community-based toerisme is volledig afhankelijk van coöperatief eigendom en leiderschap. Als touroperator ben jij de initiatiefnemer van het project maar het succes van het product is afhankelijk van het eigendomsgevoel van de community. Laat ze verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor hun eigen toerisme diensten.

Coöperatief eigendom is essentieel om ervoor te zorgen dat je een positieve impact creëert die tegelijkertijd invloed heeft op een grote groep binnen de community. Dit betekent in feite dat een onafhankelijke vereniging van community leden verenigd is om samen te zorgen voor hun community-based tourism project. Dit zorgt voor een eerlijk ontwikkelings- en besluitvormingsproces en voorkomt dat maar een klein groepje profiteert van het toerisme.

“Onthoud altijd dat wat normaal is voor de lokale bevolking een unieke ervaring is voor de reiziger”

Stap 4: Creëer een community-based product

Een van de belangrijkste aspecten van community-based toerisme is uiteraard het product zelf. Het moet een lokale excursie of activiteit zijn die daadwerkelijk inzicht geeft in het dagelijks leven van de lokale community en die reizigers uitleg geeft over hun cultuur. Gebruik daarom altijd lokale gidsen uit het dorp aangezien. Zij zijn de perfecte gidsen aangezien ze alle ins en outs kennen van deze community.

Het is essentieel om het authentiek te houden, uit de buurt te blijven van geforceerde optredens en altijd een actief element erin op te nemen. Reizigers houden ervan om bezig te zijn en om mee te doen. Ze zijn geïnteresseerd in het hele koffieproces, het koken van traditionele gerechten, naar de markt gaan of zelfs traditioneel water halen bij de put. Onthoud altijd dat wat normaal is voor de lokale bevolking een unieke ervaring is voor de reiziger.

Hoe ontwikkel je community-based toerisme? title=

Step 5: Ga samenwerken

Om ervoor te zorgen dat je project maximale positieve impact heeft voor de lokale community zal je vaak moeten samenwerken met andere lokale bedrijven. Bedrijven die ook geïnteresseerd zijn in community-based toerisme en diegene die niet over de middelen of tijd beschikken om zelf een project te starten.

Samenwerken met anderen is van groot belang voor het creëren van een futureproof toerisme sector én doel 17 in de VN Sustainable Development Goals. Potentiële partners kunnen andere touroperators zijn, maar ook lodges, hotels, stichtingen en zelfs restaurants. Alle mogelijkheden liggen open, zolang je in staat bent om samen te werken en een win-win situatie kunt creëren met nog meer impact.

Step 6: Denk na over het promoten van het nieuwe product

Nu dat je een relatie hebt opgebouwd met de lokale community, ze hebt voorbereid en opgeleid in het toerisme, coöperatief eigendom hebt gecreëerd, een uniek product hebt ontwikkeld en partnerschappen bent gestart, moet je gaan nadenken over de marketing. Bedenk hoe je het nieuwe community-based tourism product kunt promoten bij je reizigers.

De belangrijkste boodschap hier is om nadruk te leggen op de kracht van community-based toerisme. Promoot het als de beste manier om met lokale communities om te gaan en over hun cultuur te leren. Reizigers zijn gevoelig voor achtergrondverhalen en zijn zeer geïnteresseerd in de positieve impact die ze daarmee maken. Als het aantrekkelijk, uniek én goed is voor de lokale community zullen ze meer willen weten!

Het ontwikkelingsproces starten

Met deze zes basisstappen kun je het ontwikkelingsproces starten van je eigen community-based toerisme product. Deze activiteit of excursie zal positief bijdragen aan het welzijn van de lokale bevolking terwijl jij je klanten een unieke en authentieke ervaring aanbiedt waarnaar ze op zoek zijn!

Heb je meer hulp nodig bij het ontwikkelen van een community-based toerisme product of heb je vragen?

Contact Fair Sayari

Wil je meer lezen?

Volg mij op Facebook & Instagram voor meer best practice cases en duurzaamheidstips & tricks voor touroperators en reizigers.

Facebook Fair Sayari

Instagram Fair Sayari