Hoe betrek je lokale gidsen bij duurzaamheid op de bestemming?

Duurzaamheid vindt steeds meer zijn weg in het management en bedrijfsactiviteiten van veel touroperators. Deze bedrijven werken allemaal hard om duurzame en verantwoordelijke werkwijzen in hun organisatie te implementeren. Van intern management zoals het verduurzamen van hun kantoor, tot duurzame accommodaties en activiteiten op de bestemming zelf.

Veel touroperators vinden het moeilijk of zelfs een onmogelijke taak om hun duurzaamheidsbeleid te communiceren naar lokale gidsen en chauffeurs. Vaak ook omdat ze niet altijd dezelfde gebruiken. In deze blog laat ik je zien hoe je hen bewust kunt maken van jouw duurzaamheidsbeleid en inzet en ervoor kunt zorgen dat duurzaamheid altijd aanwezig is tijdens jouw tours!

Hoe betrek je lokale gidsen bij duurzaamheid op de bestemming? title=

Duurzame tours en excursies

Het aanbieden van duurzame tours en excursies is een lastige taak, vooral voor touroperators die met veel freelancers werken. Lokale gidsen en chauffeurs zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de tours op een duurzame manier worden uitgevoerd. Niet alleen begeleiden en beheren ze de tours, ze beïnvloeden ook het gedrag én keuzes van de reizigers!

“Lokale gidsen en chauffeurs zijn de belangrijkste schakel tussen toeristen, de tour, de lokale bevolking én het milieu. Ze hebben daarom een enorme verantwoordelijkheid.”

Training

Het belangrijkste aspect van het creëren van toewijding onder lokale gidsen en chauffeurs is uiteraard training. Ze staan in de frontlinie bij het vergroten van het bewustzijn van reizigers en de lokale bevolking; ze moeten laten zien wat duurzaam reisgedrag is dat aanspoort tot bescherming van de bestemming.

In de meeste gevallen hebben ze nog geen uitgebreide kennis over duurzaamheid en handelen ze uit gewoonten. Voor de training is het erg belangrijk om het eenvoudig en praktisch te houden. Focus op aspecten die betrekking hebben op hun dagelijkse taken en die ze direct in de praktijk kunnen brengen. De belangrijkste onderwerpen voor een basisopleiding zijn plastic reductie, rijgedrag, lokale gedragsregels, dierenwelzijn, souvenirs en communicatie met reizigers.

Hoe betrek je lokale gidsen bij duurzaamheid op de bestemming? title=

Richtlijnen

Een document van 1 A4 met eenvoudige en praktische richtlijnen over duurzaam gedrag is de perfecte manier om lokale gidsen en chauffeurs te stimuleren tijdens hun werk. Deze richtlijnen kunnen een aanvulling zijn op de fysieke training of ze kunnen worden gebruikt voor freelancers waar je nog nooit eerder mee hebt gewerkt.

Door hen te voorzien van jouw eenvoudige duurzaamheidspraktijken zullen lokale werknemers weten wat er van hen wordt verwacht. Neem deze richtlijnen ook op in werkcontracten en overeenkomsten maar plaats deze ook in hun auto’s. Dit zorgt ervoor dat ze te allen tijde eraan worden herinnerd én dat ze zich extra inspannen om de regels na te leven en in de praktijk te brengen.

Betrokkenheid

Het is bewezen dat mensen harder werken en meer toegewijd zijn als ze het gevoel hebben bij te dragen aan een goed doel. Ze zullen ook meer bereid zijn om zich aan de regels en praktijken van duurzaamheid te houden als ze deel uitmaken van het ontwikkelingsproces. Plan een brainstormsessie of workshop, vraag naar hun mening en geef ze een stem! Lokale gidsen hebben meer lokale kennis en hebben vaak interessante inzichten die nuttig zijn voor iedereen!

Hoe betrek je lokale gidsen bij duurzaamheid op de bestemming? title=

Evalueren

Nadat je ze hebt geïnformeerd, getraind en herinnerd, zullen de lokale gidsen en chauffeurs zich hopelijk inzetten om duurzaam te werken en om de reizigers positief te beïnvloeden. Om hier zeker van te zijn en te zien in hoeverre er nog meer training nodig is, kun je ze evalueren.

Er zijn verschillende manieren om hun praktijken te evalueren. Je kunt dit doen via klanttevredenheidsonderzoeken, evaluaties van andere gidsen over elkaar of zelfs mystery guests gebruiken die aan jou terug rapporteren. Ongeacht welke optie het beste bij jouw bedrijf past, ze zijn allemaal gericht op het verbeteren van de betrokkenheid van de lokale gidsen én duurzaamheidspraktijken tijdens tours.

Start met opleiden!

Met deze vier basisstappen kun je zelf verder werken aan een hoger betrokkenheidsniveau voor duurzaamheid van lokale gidsen en chauffeurs. Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een training, workshop, richtlijnen of heb je meer behoefte aan een brainstormsessie?

Werk samen met Fair Sayari

Wil je meer lezen?

Volg mij op Facebook & Instagram voor meer best practice cases en duurzaamheidstips & tricks voor touroperators en reizigers.

Facebook Fair Sayari

Instagram Fair Sayari