De weg naar ethische en duurzame praktijken op Mt. Kilimanjaro

Het verhaal van Nature Discovery

Het dak van Afrika, de Mt. Kilimanjaro, is een populaire bestemming voor klimmers van over de hele wereld. Honderden touroperators uit Tanzania bieden hun diensten aan om deze klimmers naar de top te begeleiden. Eén van deze bedrijven is Nature Discovery.

In 2008 begonnen ze aan een missie om de status-quo te veranderen en de harde kwestie van ethische dragers behandelingsstandaarden aan te pakken. Met hulp van het Kilimanjaro Porters Assistance Project (KPAP) begonnen ze de slecht functionerende werkomstandigheden van de dragers bloot te leggen en hun systeem volledig te veranderen. Thomas Holden, manager van Nature Discovery, deelt zijn verhaal.

Het dak van Afrika beklimmen

Mt. Kilimanjaro trekt elk jaar duizenden klimmers en het is enorm populair door de relatief lage tarieven en het gebrek aan technisch klimmen. Het is toegankelijk voor een groot aantal toeristen die het ‘dak van Afrika’ willen beklimmen. De hellingen trekken meer dan 60,000 toeristen per jaar. Vanwege het relatieve gemak van het organiseren van trekkingen en de gemakkelijk beschikbare arbeid, bieden veel reisorganisaties de klim voor een goedkopere prijs. Dit kunnen ze doen door het niet te nauw nemen van de regels en hun bergploeg slecht te behandelen.

De weg naar ethische en duurzame praktijken op Mt. Kilimanjaro title=

Het Kilimanjaro Porters Assistance Project

Om deze problemen aan te pakken én volledige transparantie te creëren over wat er precies op de berg gebeurt, richtte Karen Valenti in 2007 in Moshi KPAP op. KPAP is een non-profit organisatie die bewustzijn creëert over de ethische behandeling van dragers op de Kilimanjaro. Daarbij helpen ze ook klim organisaties bij het implementeren van procedures die eerlijke behandelingen en transparantie garanderen.

Ze richten zich op het oplossen van de problemen op de berg door incidenten te rapporteren op basis van hun standaarden. Bedrijven worden beoordeeld op basis van deze vastgestelde standaarden, waaronder de manier waarop dragers worden ingehuurd, betaald, getipt, uitgerust en behandeld.

Klim organisaties die deelnemen aan het KPAP-partnerprogramma, wat gratis is, moeten elk seizoen een bepaalde score behalen om een KPAP-partner te worden, een op verdiensten gebaseerd partnerschap. Nature Discovery was een van de eerste bedrijven waarmee KPAP in 2008 samenwerkte om hun project in beweging te kijken, hen te ondersteunen bij de veranderingen én om een voorbeeld te stellen voor andere klim organisaties.

Nature Discovery

Thomas Holden is sinds 2003 manager bij Nature Discovery en heeft een achtergrond in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Thomas: “Het leek een vanzelfsprekende zaak dat we onze tours met zorg voor het milieu zouden organiseren en onze werknemers op een eerlijke manier zouden behandelen. Op onze website stond dat wij het welzijn van onze dragers erg belangrijk vonden en dat we de beste lonen op de berg betaalden”.

Het systeem van KPAP draait om het krijgen van feedback van dragers en het voeren van interviews met dragers. In 2008 interviewde KPAP dragers van Nature Discovery na hun klim en kreeg directe feedback. De resultaten waren niet helemaal wat Thomas had verwacht. Thomas: “Karen kwam naar me toe en vertelde dat er praktijken met mijn gidsen en dragers gaande waren die niet in lijn waren met wat er op onze website stond”.

“Mijn eerste reactie was ontkenning, omdat mijn werknemers blijkbaar de bedrijfsprotocollen niet volgden. Ik kon niet geloven dat dit in ons bedrijf gebeurde, maar toen de waarheid werd verteld was er geen weg meer terug”.

Exploitatie van dragers

KPAP focust zich op het creëren van transparantie in de behandelingen van de dragers. Ze richten zich op het oplossen van problemen op de grond in plaats van het af te handelen in het management. Karen organiseerde een 1-op-1 ontmoeting tussen Nature Discovery personeel en Thomas om de waarheid boven water te krijgen. Thomas: “Het was schokkend om te horen wat er bij Nature Discovery gebeurde, en dat ze vandaag de dag nog steeds voorkomen bij andere bedrijven!”

In de evaluatie werd gerapporteerd over dragers die steekpenningen betaalden om toegang te krijgen tot werk, dragers die hun mond hielden terwijl gidsen hun fooien stalen, dragers die in tenten opgepropt sliepen zonder voldoende maaltijden of uitrusting, dragers die zwaar werden overpakt (20kg is het maximum), én dragers die onderbetaald en niet gerespecteerd werden. Bovendien werden ze vaak tot stilte gepest. Dit is slechts het topje van de ijsberg, er zijn helaas veel systemen om dragers te misbruiken.

Thomas: “Thomas: “Mijn eerste reactie was ontkenning, omdat mijn werknemers blijkbaar de bedrijfsprotocollen niet volgden. Ik kon niet geloven dat dit in ons bedrijf gebeurde, maar toen de waarheid werd verteld was er geen weg meer terug”.

De weg naar ethische en duurzame praktijken op Mt. Kilimanjaro title=

Het systeem veranderen

Na evaluatie en analyse van de huidige praktijken zijn Nature Discovery en KPAP begonnen met het uitwerken van eerlijke procedures en systemen die een eerlijke behandeling zouden garanderen. Thomas: “Het gaf ons een kans om meer transparantie te creëren en onze dragers te beschermen”. KPAP begon een extra drager de berg op te sturen om verslag uit te brengen over de praktijken, een controleur drager. Dit zorgde voor directe en eerlijke feedback op de situatie.

Nature Discovery ontwikkelde vervolgens een database waarmee ze hun dragers konden registreren, volgen en hun werk konden organiseren en plannen. Het berekent hoeveel dagen dragers hebben gewerkt en maakt automatisch werkroosters voor de beklimmingen, zodat alle dragers eerlijk verdeeld werk hebben. Thomas: “Dit elimineerde de praktijken van het betalen van steekpenningen om aan het werk te gaan. Het stopte meteen”.

Vervolgens concentreerden ze zich op het creëren van een transparante procedure voor het geven van fooien. Dit vereiste onder andere om de klanten te informeren over het exacte aantal dragers tijdens hun beklimming. Ze huurden drager welzijnsambtenaren in die de klanten hierover informeerden aan het begin van elke klim. Ze verifieerden het feitelijke aantal dragers voor transparantie voor het bedrijf en de klimmers. Thomas: “Dit zorgde ervoor dat klanten geen fooien meer betaalden voor ‘geest’ dragers.”

Nature Discovery opende ook bankrekeningen voor al hun dragers om ervoor te zorgen dat ze volledig én op tijd werden betaald. Thomas: “We creëerden transparantie over wie we vroegen om op de klim te zijn, wie op de klim kwam en wie ervoor kreeg betaald”. Nature Discovery zorgde er ook voor dat klanten dragers direct fooi gaven in plaats van dit via de gidsen te laten regelen.

De weg naar ethische en duurzame praktijken op Mt. Kilimanjaro title=

Consistentie en transparantie

Het is een lange weg geweest en er is veel veranderd binnen de structuur van Nature Discovery. Alle procedures zijn nu geïntegreerd dankzij de essentiële ondersteuning van KPAP. Thomas: “KPAP gaf ons aanbevelingen en ondersteuning voor het wijzigen van onze systemen. Ze hebben veel tijd en moeite aan ons besteed, omdat ze toen nog niet zeker wisten of deze doelen zelfs konden worden bereikt. We hebben ons volledig ingezet en zijn een voorbeeld geworden hoe dit succesvol kan zijn”.

Momenteel zijn er 45 KPAP-leden die de normen hebben bereikt en nog veel meer die zich aanmelden om een partner te worden. Thomas legde uit dat door de feedback en suggesties van KPAP serieus te nemen en er een topprioriteit aan te geven, ze elke werknemer aan boord hebben gekregen. Thomas: “Onze medewerkers zijn ambassadeurs voor duurzaam toerisme en eerlijke praktijken. Ik wil dat ze hierbij betrokken zijn, toegewijd en volledig op de hoogte”.

Om ervoor te zorgen dat ze betrokken blijven organiseert Nature Discovery twee keer per jaar een vergadering om feedback van de dragers te krijgen, naar hun te luisteren en problemen te bespreken. Het is een volledige Q&A sessie, waar de topmanager rechtstreeks met de dragers praat. Thomas: “Het verwijderen van al deze managementlagen en ervoor zorgen dat de topmanager direct met de dragers omgaat is een belangrijk onderdeel”. Deze vergaderingen en inhoudelijke sessies zorgen ervoor dat de zorgen en problemen van dragers direct worden gehoord én aangepakt.

““We kunnen de controle niet voor een seconde verliezen, we moeten dit handhaven, gefocust blijven en alle veranderingen bijhouden”.

Toekomstplannen

De laatste jaren heeft Nature Discovery zich gefocust op hun product, het transparant maken hiervan en de cirkel sluiten om ervoor te zorgen dat alle werknemers aan boord zijn. Hiermee zorgen ze er ook voor dat werknemers actief bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Nature Discovery wordt ook al erkend als een merk met integriteit en ethische duurzame normen.

Thomas: Thomas: “We kunnen de controle niet voor een seconde verliezen, we moeten dit handhaven, gefocust blijven en alle veranderingen bijhouden”. Certificeringsschema Travelife for Tour Operators heeft ook bijgedragen aan deze focus. Thomas: “Door het duurzaamheidsrapport van Travelife door te nemen en zoveel vragen over duurzaamheid te beantwoorden, weet ik dat deze standaarden bestaan en dat we zoveel meer kunnen doen. Om duurzaamheid verder te brengen kun je de lat altijd nóg hoger leggen en dat hebben Travelife en KPAP ons laten zien”.

Wil je meer lezen?

Volg mij op Facebook & Instagram voor meer best practice cases en duurzaamheidstips & tricks voor touroperators en reizigers.

Facebook Fair Sayari

Instagram Fair Sayari