Best practice case: Lokale positieve impact creëren door toerisme.
Het verhaal van Red Rocks Rwanda
Reisorganisaties en accommodaties zijn er in alle soorten en maten en hebben allemaal een andere impact op bestemmingen, zowel positief als negatief. Waar sommige reisorganisaties bestaan omwille van het creëren van unieke ervaringen voor hun klanten, bestaan sommige reisorganisaties omwille van de lokale bevolking.
Zij gebruiken toerisme als een hulpmiddel om een beter leven en toekomst te creëren voor de lokale bevolking en de natuur te beschermen. Ze bestaan louter om lokaal positieve impact te maken. Deze blog deelt het verhaal van Greg Bakunzi, oprichter van Red Rocks Rwanda.
Toerisme voor duurzame ontwikkeling
Greg is eigenaar van het Red Rocks Initiative, medeoprichter en voorzitter van de Ruhengeri Community Eco-tourist Association (een lokale organisatie van mensen die samenwerken om de ontwikkeling van het toerisme in Rwanda te verbeteren) en een voorloper in lokale duurzame ontwikkeling in hart en nieren. Hij begon Red Rocks als een sociale onderneming met het idee dat natuurbehoud en duurzaam toerisme de kracht hebben om de minder welvarende gemeenschappen uit armoede te helpen, hen trots laat zijn op hun cultuur én hen een doel te geven in het leven.
Greg: “We hebben goed nagedacht over hoe bescherming van de lokale bevolking en toerisme samengaan. Hoe kunnen we hiermee de jeugd en hun gemeenschap ten goede komen, hen een doel geven om een eerlijk inkomen te verdienen en hun eigen toekomst op te bouwen?” Red Rocks Rwanda brengt nu onderbedeelde gemeenschappen in de toerisme supply-chain en ondersteunt projecten voor ontwikkeling van de lokale bevolking die mensen helpt zichzelf te helpen.
“Ons doel is om toeristen langer in Rwanda te houden. Niet alleen om de berggorilla’s te zien maar om ook onze lokale troeven te ervaren en contact te maken met onze bevolking en hun cultuur”
Lokale positieve impact creëren
Greg is vastbesloten om toerisme en natuurbehoud te integreren in de opbouw en duurzame ontwikkeling van de lokale gemeenschappen. “We bestaan om de lokale levensstandaard te verbeteren door te profiteren van toerisme door hun talenten in kunst, muziek en culturele diversiteit in te zetten”. Hun aanpak is anders dan het standaard toerisme businessmodel omdat ze de lokale gemeenschap een stem laten hebben in wat ze doen.
“Wij zijn slechts de facilitator en vertegenwoordiger van de gemeenschap”. Ze richten zich op het versterken van de lokale bevolking door hen te betrekken bij toerisme activiteiten die hun lokale levensstandaard kan verbeteren. Deze activiteiten variëren van kooklessen en dans en muziekoptredens, tot kunst verkopen in het community center en rondleidingen geven door het dorp en de lokale medicijnentuin.
“Onze gemeenschap is de grootste troef in ons ontwikkelingsplan voor duurzaam toerisme. Zij zijn het product en wij beschermen dat”.
In de Virunga regio in noord Rwanda is 99% van de lokale bevolking afhankelijk van landbouw. Red Rocks probeert hun onafhankelijkheid te vergroten door al het geld vanuit het toerisme rechtstreeks te investeren in gemeenschapscoöperaties en landbouwprojecten. Door dit te doen kunnen lokale boeren hun kinderen naar school sturen en het geld gebruiken voor persoonlijke bezittingen en ontwikkeling. Daarbij profiteert de gemeenschap ook indirect van de toegangsprijzen van het Virunga Nationaal Park, waarvan 15% naar de lokale bevolking gaat.
Lokale impact
Tot nu toe hebben meer dan 120 mensen geprofiteerd van het toerisme initiatief. Red Rocks heeft huizen gebouwd voor mensen die het zich niet konden veroorloven, taalcursussen toegankelijk gemaakt voor de lokale bevolking en voor een groot deel van de gemeenschap een vast inkomen gecreëerd. Greg: “We kunnen alleen duurzaam zijn als de eigenaren van het toerisme product, de lokale bevolking dus, persoonlijk betrokken zijn”.
Red Rocks geeft hoge prioriteit aan het creëren van een samenwerkingsprogramma waarbij de gemeenschap verantwoordelijk is voor het maken van nieuwe producten. “We organiseren gesprekken over duurzame ontwikkeling met de gemeenschap, waar we bespreken aan welke nieuwe projecten ze kunnen werken om toeristen aan te trekken. We staan altijd open voor nieuwe samenwerkingen om meer lokale bewoners te betrekken. We kunnen van elk talent een educatief programma maken in ons toeristisch initiatief. We bedenken altijd nieuwe dingen en leren tegelijkertijd van de lokale gemeenschap”.
Leerproces
Een van de geleerde lessen is dat het creëren van community-based toerisme niet eenvoudig is en dat het niet makkelijk is om dit in een korte tijd op te zetten. Geduldig zijn betaald zich terug en dit is iets wat ze nog steeds leren in Rwanda. Greg: “De meesten van ons zijn eraan gewend om dingen binnen een korte tijd uit te voeren en plannen niet vooruit, dat hoefden we nooit te doen”.
Daarbij hebben ze geleerd dat iedereen ervan kan profiteren zolang iedereen actief meewerkt en ideeën worden uitgewisseld. “Het is belangrijk om ideeën te delen. Niet alleen binnen onze eigen gemeenschap maar ook daarbuiten. Mensen moeten weten dat we bestaan, zodat we meer impact kunnen creëren”.
Authenticiteit
Greg is het meest trots op de ontwikkeling van zijn initiatief. “Het is geweldig om te zien hoe het groeit en het lokale leven van mensen ten goede komt. Als onderdeel van deze ontwikkeling, deze reis en alle verhalen die we hebben gedeeld”. Nu de gemeenschap het concept van toerisme heeft ervaren, ervan heeft geleerd én heeft ontdekt hoe zij ook kunnen profiteren, groeit het nog meer. Greg: “Het geeft veel voldoening om te zien hoe trots de lokale gemeenschap is als ze laten zien wat ze hebben. Authenticiteit. Het is geen show, ze zijn trots op hun cultuur en hebben plezier in wat ze doen”.
Toekomstplannen
Toen werd gevraagd naar zijn toekomstplannen antwoordde Greg eenvoudig met: “we zijn er nog lang niet maar we gaan verder omdat er altijd meer stappen zijn. Het is een lange reis, maar eentje die we graag maken. Voor verdere stappen willen we graag samenwerken met organisaties die verder zijn dan wij, zodat we van hen kunnen leren”.
Ondertussen vragen steeds meer leden van de gemeenschap om deel te nemen aan het initiatief; Greg: “anderen beginnen ook de voordelen te zien. Leden van de gemeenschap hebben het talent en we blijven zoeken naar wat hun talent is en hoe we het aan toeristen kunnen aanbieden. We leren van hen en zij leren van ons. Zo creëren we echte positieve impact”.
Wil je meer lezen?
Altijd op de hoogte zijn van de laatste blogs en deze direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de Fair Sayari nieuwsbrief.