5 tips om duurzaamheid te communiceren naar je reizigers

Reisorganisaties die zich inspannen om duurzaamheid in hun organisatie te implementeren en ervoor zorgen dat hun reizen een positieve impact maken, hebben ook interesse om hun inzet voor duurzaamheid te communiceren. Als reisorganisatie wil je je klant informeren, maar ook uitleg geven over duurzaamheid en de kansen en voordelen die het met zich meebrengt.

In de hele toeristische sector worden bedrijven geconfronteerd met uitdagingen wanneer ze duurzaamheid aan hun klanten communiceren. De belangrijkste reden is dat klanten de relevantie en impact vaak niet goed zien, tenzij dit expliciet wordt gecommuniceerd. Daarbij worden ze niet altijd aangespoord verder te lezen én zijn ze in de war wat duurzaamheid nou precies betekent.

Deze blog geeft je 5 tips om duurzaamheid op de juiste manier naar je klanten te communiceren.

5 tips to communicate sustainability to your customers

Starten met duurzame marketing

Het concept van duurzame marketing heeft als doel om bewustzijn over duurzaam toerisme te creëren en klanten aan te moedigen om te kiezen voor duurzame vakanties. Als reisorganisatie kun je de emotionaliteit van je duurzame marketing vergroten. Onderzoek toont aan dat bijna iedereen de voorkeur geeft aan emotionele communicatie als het gaat om duurzaam toerisme.

1. Neem een persoonlijke dialoog op in je teksten

Mensen houden van verhalen. Ze gebruiken graag hun fantasie. Door middel van verhalen vertellen kun je persoonlijke connecties maken. Deel jouw persoonlijke ervaringen, missie en visie over duurzaamheid. Wat beweegt jou (of je bedrijf) om duurzaam toerisme aan te bieden en waarom is het zo belangrijk?

2. Spreek je klanten rechtstreeks aan

Maak je marketing persoonlijker en spreek je doelgroep rechtstreeks aan. Reizigers zijn gepassioneerd dus gebruik dit en maak van duurzaam toerisme een gemeenschappelijk doel. Betrek ze door actieve teksten te schrijven om ze actie te laten ondernemen en woorden te gebruiken zoals authentiek, uniek, exclusief en perfect.

3. Verhoog het bewustzijn en geef uitleg

Duurzame marketing richt zich vooral op bewustwording en voorlichting van potentiele klanten over duurzaam toerisme. Informeer hen over de positieve impact op de bestemmingen en laat hen de gevolgen zien van niet-duurzaam toerisme. Stimuleer je klanten om duurzamere keuzes te maken.

4. Focus op de voordelen van duurzaamheid

Een groot deel van de reizigers ziet nog steeds meer nadelen dan voordelen als het gaat om duurzaam toerisme. Draai het om en laat meer van de voordelen zien. Wat voegt duurzaamheid toe aan een ‘normale’ reis? Bewijs hoe jouw duurzame aanbod hun reiservaring verbetert!

5. Weer origineel

Duurzaamheid wordt vaak als saai ervaren, dus maak het aantrekkelijk en interessant in je communicatie. Wees origineel, creatief en gebruik je brand. Gebruik mooie foto’s en video’s en vertaal je duurzame missie en visie in opvallende e-mails, advertenties en maak je potentiele klant nieuwsgierig.

“Marketing is enthousiasme overdragen aan de klant”

Uitzondering op de regel

Over het algemeen zijn bovenstaande tips zeer nuttig om duurzaamheid te communiceren aan je reizigers. Het help ze bewust te worden van de voordelen van duurzaam toerisme en overtuigt ze wellicht om hun volgende reis bij jou te boeken.

De uitzondering op de regel is als je een doelgroep hebt die al geïnteresseerd is in duurzaamheid en waar dit hun koopgedrag beïnvloedt. Bij deze groep kun je je concentreren op rationele communicatie, inclusief aanvullende gedetailleerde informatie en specifieke details.

Met deze groep kanten ben je het punt gepasseerd dat je aanmoedigt en het bewustzijn vergroot, en waar je nu je (potentiele) klanten simpelweg informeert over je duurzaamheidsprestaties. Het einddoel is om al je klanten naar deze groep te leiden.

Want to read more?

Always be informed of the latest blogs and receiving them directly in your mailbox? Sign up for the Fair Sayari newsletter!

Subscribe